Anonymitet och personuppgifter
Du har rätt att vara anonym i kontakten med kommunen. Det finns dock flera fall då vi behöver veta vem du är för att kunna hantera ditt ärende.
Anonymitet
Du har rätt att vara anonym i kontakten med kommunen. Om du vill vara anonym är det viktigt att du inte uppger ditt namn eller kontaktuppgifter för oss. Tänk på att du inte har möjlighet att få någon återkoppling om du väljer att vara anonym.
Rätten att vara anonym gäller gentemot kommunen, vilket innebär att du inte behöver tala om vem du är för att till exempel ställa frågor, begära ut allmänna handlingar eller inkomma med synpunkter.
Om du ändå angivit ditt namn, ringt från ditt telefonnummer eller använt din e-postadress, kan kommunen bli tvungen att lämna ut informationen om den begärs ut av någon annan. Kommunen kan normalt inte neka att lämna ut uppgiften med hänvisning till att personen begärt att få vara anonym, om det inte föreligger någon särskild sekretessgrund. Anonymiteten gäller alltså gentemot kommunen, inte allmänheten.
Det finns dock flera fall då vi behöver veta vem du är för att kunna hantera ditt ärende.
Det gäller till exempel om du vill göra en ansökan eller begära ut handlingar som omfattas av sekretess och bara får lämnas ut till den person som handlingen rör.
Så hanterar vi dina personuppgifter
När du kontaktar kommunen skriftligt via exempelvis e-post eller post, registrerar vi det du skrivit. Alla har rätt att begära att få läsa det du skickat in. Det beror på att det blir en så kallad allmän handling. I vissa fall är handlingar skyddade av sekretess.
Rätten att begära ut allmänna handlingar är skyddad i svensk grundlag och kallas för offentlighetsprincipen. Detta innebär också att vi ofta måste spara dina personuppgifter. Om dina personuppgifter tillhör ett ärende så kommer uppgifterna hanteras för handläggningen.
Vill du veta mer om hur dina personuppgifter hanteras och dina rättigheter kan du fråga din handläggare eller läsa på: